Spiller 17. oktober 2016

Guld­graveren

Instruktør: OLE SØRENSEN. Scenografi: GITTE KATH. Medvirkende: OLE SØRENSEN, KLAUS ANDERSEN, LARS RØDBROE, JESPER VOLKE.

GULDGRAVEREN er en fortælling om en far, Laust Eriksen, som både mister sin kone, Kirstine, og sin søn, Anders, fordi hans smålige og misundelsesfyldte bondesamfundsomgivelser ikke under ham den lykke, han som afviger så modigt og ihærdigt søger. Laust får sit levebrød og sin lykkelyst kvalt i det lille landsbysamfund, hvor man ikke slipper ustraffet fra at bryde de fælles normer. Kirstine dør, mens Anders er helt lille, og Laust emigrerer til Amerika, hvor han finder guld.

Men livet i den amerikanske ødemark er barskt, og kampen for at få del i den rigdom, der ligger skjult i undergrunden, er hård. Efter 29 års kvaler, driver længslen efter sønnen, som er sat i pleje hos husfolk, Laust tilbage til landsbyen i Danmark.

Med udgangspunkt i en af Johannes V. Jensens ”Himmerlandshistorier”, har Teatret Møllen lavet en musikalsk dramatisering af historien om Laust Eriksen.

Johannes V. Jensen har en særlig evne til at gå tæt på de personer og de miljøer, han beskriver. Hans historie om Laust Eriksen krydres med skuespillernes guldgravermusik, som fremhæver de stemninger, historien allerede rummer. Det munder ud i en varm og poetisk historie – ikke bare om Laust Eriksen, men også om dem, han forlader, og om det han mange år efter vender tilbage til.

OBS. Forestillingen spilles på engelsk.

Teatret Møllens egenproduktion
Aldersgruppe: Fra 12 år Varighed: ca. 60 min. uden pause

Forestillingen spiller

Man 17. oktober 2016 kl. 20:00

Pressen skrev

'Guldgraveren' er et strålende eksempel på, at Teatret Møllen med musik, humør og lune teaterrealiserer deres mantra: 'Hvor lidt kan man nøjes med – og alligevel få det hele med'. Forestillingen er både fornøjelig og gribende. Og den skaber langtidsholdbare billeder og undren.

Møllen har fundet en levedygtig tekst, som nok er gemt eller glemt af de fleste, og givet den et pift med teatrets lune, organiske og autentiske spillestil, der her og der minder om Brecht - minus Verfremdungseffekten.

The group’s versatility comes to the fore with their version unaccompanied church singing in the style of the old Scottish psalms and as heard in the Jutland set film Babette’s Feast (Babettes Gæstebud)

... all of which do a great job of lifting the sorry saga to the level of rollicking entertainment…

- Traverse, Imaginate Review, Irene Brown